1. Historia parafii i kościołów
Lutcza, o pierwotnej
pisowni Lustscha, założona została przed rokiem 1390. Już w roku 1390, Król
Władysław II (Jagiełło), pismem datowanym w Skokach, w Święto Franciszka (5 X),
podejmuje decyzję o przeniesieniu Czadorowi z Potoka wsi Prochnya, Wuzne,
Babice, Slunki ,Minussiznow, Lustscha, Domaradz in Sandomiriensi, Sadowe, Potok
et Blynow z prawa polskiego na magdeburskie. Decyzja przez tegoż Króla została
zatwierdzona w Krakowie w wigilię Tomasza apostoła (20 X) na prośbę Stanisława
Procheńskiego z rodu Gryfitów. Dziedzicem Lutczy (Luthczy) wg.
Długosza był Jakub Czepielowski z herbu Gryff. W pierwszej połowie XV w.
dziedzicami Lutczy byli Andrzej i Jakub, bracia rodzeni niedzielni (tzn. bez
rozdziału, na wspólnym majątku). Gryfitą zwał się również Czador z Potoka, który
pismem datowanym na < ... quarta feria post festum Pasche sub anno Domini
millesimo ccc nonagesimo secundo >, ( w Środę po Święcie Paschy - 17 IV 1392)
powierzył swemu zaufanemu Mikołajowi Besseger ulepszenie dziedzictwa (stanu
posiadania) we wsi Lutcza nad rzeką Stobnycza. Interesującą dla nas jest
informacja z wyżej cytowanego dokumentu o < possidere et pro ecclesia ibidem
unum mansum ... > - wniesieniu do bezpłatnego posiadania jednego obszaru ziemi
pod potrzeby kościoła. Nie do końca wiemy, czy tenże już kościół istniał, a
grunt miał służyć jako zabezpieczenie utrzymania, czy też na wydzielonym
obszarze miał być dopiero zbudowany.
Pierwszy przekrój organizacji dziekanalnej w całej diecezji (wówczas
krakowskiej) podaje rejestry Świętopietrza i dziesięciny papieskiej z lat 1325 -
1358, w którym to przekroju Lutcza nie występuje. Okręg parafialny za czasów
Długosza dotyczył Luthczy, Zakobila i Greszny (czyli Krasnej). Parafia została
ufundowana przez Domaradzkich z Gryfitów i jest wymieniona 24 I 1442 roku.
Najstarsza wzmianka o drewnianym kościele w Lutczy pochodzi z "Dzieł
wszystkich" Jana Długosza, który pisze:
< Lyuthcza, villa habens parochilem
ecclesiam in se ligneam, Sanctissimae Nativitati Virginis Mariae ... > (wieś,
która posiada drewniany kościół parafialny pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej
Dziewicy Maryi).
Ponownie wspominany w roku 1565, 1595 występuje jako < ecclesia
parochiolis lignae: Assumptionis B* M* V* consecrata ... > (kościół parafialny
drewniany konsekrowany pod wezwaniem Wniebowzięcia N M Dziewicy).
Pod tym wezwaniem wymienia się parafię podczas wizytacji w r. 1608
przez R.D. Piotra Skidzińskiego, oraz w okresie późniejszym do r. 1743.
Budowa drewnianego kościółka (utrzymanego do dziś) wzniesiona została
prawdopodobnie w drugiej połowie XV w. (1464?) z rozbudowaniem w pierwszej
połowie XVI w. i zapewne w pierwszej połowie XVII w.
Sporo szczegółów architektonicznych zachowanych w obecnej formie
wzmiankowane było w protokole wizytacyjnym biskupa krakowskiego Jerzego
Radziwiłła w 1595 r.
Po roku 1425 do okręgu parafialnego dołączono prawdopodobnie wieś pod
nazwą Nowa Wieś, która była założona w lasach nieopodal Zakobyla przez bpa
przemyskiego Janusza de Lubeń. Ona to w 1464 r. została wykreślona z okręgu
parafialnego Lutcza na rzecz nowotworzonej parafii w Konieczkowej, w której nowo
mianowanym proboszczem został Stanisław z Opatowca.
Od roku 1536 w okręgu parafialnym oprócz już wspomnianych występuje
Żyznów Dolny i Żyznów Górny. Żyznów Dolny od 1581 r. należy do parafii
Kołaczyce. W roku 1581 w okręgu parafialnym Lutcza występuje Bonarówka. Patronat
szlachecki nad ówczesną parafią sprawują Czepielowscy, Strzyżowscy, Izdebski et
Domaradzki. W roku wieś Zakobyle w okręgu parafialnym nie występuje i zachodzi
domniemanie, że mieszkańcy tego regionu nadal pozostali parafianami Lutczy, a
jedynie wieś Zakobyle zniknęła jako jednostka administracyjna pozostając jedynie
przysiółkiem wsi Lutcza pod nazwą Kobyle, który istnieje do dziś i pozostaje w
obrębie parafii Lutcza.
Terytorium parafii zostało okrojone w roku 01.07.1913 o wieś Żyznów, a
w roku 21.08.1945 o wieś Bonarówkę i Krasnę. Na dzień dzisiejszy okręg
parafialny obejmuje tylko wieś Lutczę bez Kontów Luteckich, które przynależą do
parafii Gwoźnica Górna.
Parafia, która z wielką pieczołowitością dba o zabytkowy kościółek
drewniany, do wybudowania nowego zbierała się jeszcze w XIX w., kiedy parafią
zawiadywał ks. Proboszcz Jacobus Drzewicki. Różne okoliczności wpływały na to iż
tenże zamiar nie był uskuteczniony przez długie
lata. Z jednej strony to i dobrze, bo był też zamiar wybudowania nowego kościoła
na miejscu starego, przez co na dziś dzień tak cennego zabytku by nie było. Nową
świątynię po długich sporach wybudowano na słynnej "Korabiówce" w środku wsi w
czasie od 4 V 1958 r. do 10 XII 1962 r. Poświęcenia placu pod budowę dokonał w
dniu 12 XI 1957 r. ks. Proboszcz Walerian Motyka. Poświęcenia kamienia
węgielnego dokonał Ks. Bp Wojciech Tomaka 12 VII 1959 r. a konsekracji pod
wezwaniem Wniebowzięcia NMP i Św. Józefa Oblubieńca NMP dokonał Ks. Bp Stanisław
Jakiel w dniu 18 sierpnia 1963 r. Kościół zbudowano według projektu mgr inż.
architekta Stanisława Ćwiżewicza z Rzeszowa, do którego późniejsze zmiany
wnieśli inż. August Boroń z Katowic i inż. Józef Zięba z Rzeszowa. Roboty
budowlane prowadził inż. Józef Szumowski z Przemyśla, a ekipą murarzy kierowali
Józef Łobaza i Marian Bocek z Domaradza.
Dziś ta budowla usytuowana na dużym wzgórzu o smukłej i strzelistej
sylwetce z taką też i wieżą, góruje nad domostwami w przepięknym krajobrazie lutczańskim - prezentując się okazale, jako dzieło rąk tego społeczeństwa,
polonii oraz oddanego sprawie i przez cały czas budowy niezmordowanego księdza
administratora a potem i proboszcza Władysława Wilka - wielkiego budowniczego
nowej świątyni i życia duchowego w parafii. W czasie jego administrowania
parafią został odremontowany i odmalowany stary drewniany kościółek, wybudowana
nowa plebania z budynkami gospodarczymi i organistówką oraz zagospodarowanie
otoczenia plebani i kościoła.
2. Cmentarze
Cmentarz I
Najstarszy na tak zwanej "Małówce" o areale 0,89 ha oddalony od starego kościoła około 500 m Zawiera pochówki z lat od około 1784 (prawdopodobnie od zarządzenia Cesarza Józefa II z roku 1784 nakazującego lokowanie cmentarzy poza obrębem kościołów) do r. 1922. Prostokątny zarys cmentarz składa się z dwu części; południowej i północnej (najstarszej). Najstarsze nagrobki wykonane przy kaplicy po stronie południowej pochodzą z lat 1865 i 1877, a po stronie północnej z 1882. Wnioskuje się, że powierzchnia cmentarz zagospodarowana była dwukrotnie. Pierwotnie w układzie rzędowym, później zaś luźno po całym areale, choć część południowa zagospodarowana powtórnie nie została do końca. Pochówki sporadyczne dokonywano na nim również po roku 1922 a nawet jeszcze w latach 50-tych tego wieku.
Cmentarz II
Znajduje się przy drodze Lutcza - Strzyżów i powstał na gruncie tzw. Wilnerowym Wilner (jako zięć Chaskela Wallacha) wówczas był zarządcą dóbr w rejonie starego kościoła i władcą dworu na tzw. Małówce. Areał jego wynosi 0,66 ha i ma kształt prostokąta. Pochówki na nim regularnie trwały do roku 1965. Po roku 1965 grzebanie umarłych praktykowano tylko przy nowym ko?ciele. W latach 80-tych i 90-tych po mimo upaństwowienia znów grzebanie się zmarłych poczęło, zwłaszcza mieszkańców z tego regionu wsi, w jego najstarszej części (północnej) z lat dwudziestych i trzydziestych. Przez powtórne pochówki cmentarz ten jest bardziej zadbany, rodzimy mają bliżej do mogił swoich bliskich celem nawiedzenia i uporządkowania. Z najstarszych nagrobków jakie się zachowały na tej nekropolii są trzy nagrobki rodziny Barów, w tym środkowy Heleny Bara zmarłej w 1922 r.
Cmentarz III
Usytuowany
jest powyżej zachodniej strony nowego kościoła. Założonego w roku 1965 i jego
areał wynosił 0,56 ha w obecnym czasie jest prawie w cało?ci już zajęty. Na nim
spoczywają zwłoki ks. Władysława Wilka proboszcza parafii Lutcza 1958-1983. W
roku 1996 przystąpiono do rozbudowy cmentarz i zakupiono działki o łącznej
powierzchni 1,20 ha. Tak myślę, że miejsca na grzebanie zmarłych wystarcz prawie
na sto lat. Obecnie są prowadzone prace przy jego ogrodzeniu. 15.09 1999 r. Ks.
Bp Edward Białogłowski dokonał poświęcenia tej nowej części i poświęcił Krzyż
Jubileuszowy, wykonany ze stali (12 m wysoko?ci) i usytuowany w najwyższej
części cmentarza.
Poza wymienionymi cmentarzami trzema, miejscami pochówków w dalekiej
przeszłości był plac wokół starego kościoła, oraz wzgórze nieopodal starego
kościoła w kierunku południowym na tzw. "organistówce", gdzie przed rokiem 1595
wspomina się kaplicę pod wezwaniem Św. Zofii, która wtenczas była zdezelowaną,
wymagającą naprawy. Nad to na dworskim polu koło "olszyny" dokonywano pochówków
w czasie I wojny światowej zmarłych w wojskowym szpitalu zlokalizowanym we
dworze na "Małówce". W dziesiątku "Gąsiorówki" zlokalizowany był cmentarz tzw.
"choleryczny". W lesie na "Strzałówce" byli rozstrzelani przez Niemców
mieszkańcy Lutczy podczas II wojny światowej.
3. Kaplice
We wsi
Lutcza znajduje się ponad 60 różnego typu i rozmiarów kapliczek przydrożnych,
które stanowią nierozłączny element krajobrazu lutczańskiego. Ostatnio
pobudowano kilka nowych.
Największą z nich jest kaplica na cmentarzu I na "Małówce" wzniesiona
około roku 1898 przez hrabiego Łosia, właściciela Żyznowa. Ufundował ją po
śmierci żony Heleny ze Straszewskich zmarłej 7.VII.1898 r. We wnętrzu kaplicy w
jej narożniku południowo-wschodnim stoi nagrobek Jadwigi Straszewskiej zmarłej w
1890 r. a przeniesiony tutaj z cmentarza. Na ścianie południowej widnieje
tablica inskrypcyjna "ŚP. Heleny ze Straszewskich hr. Łosiowej", zaś na
północnej ŚP. "Kantego Wolskiego spoczywającego na tym cmentarzu ur. 1801 i zm.
W 1867".
Drugą pod względem wielkość (3x6m) jest kaplica Św. Krzyża na obszarze
podworskim, która znajduje się w odległości 1km przy drodze od starego kościoła
do Domaradza. Znajdujący się w niej krzyż z wizerunkiem Chrystusa ukrzyżowanego
w latach 60-tych został przeniesiony do starego kościoła na belkę tęczową w
miejsce tego, który stamtąd zdjęty został umieszczony w nowym kościele przy
stacji XII drogi krzyżowej. Jej kamienna konstrukcja wewnątrz niegdyś
polichromowana stanowi pamiątkę czasu, trudnego do określenia. Inną kapliczką na
obszarze dworskim jest czworoboczna kapliczka Świętego Jana Nepomucena
zlokalizowana w widłach rzeki Stobnicy i Krościenki w bliskim sąsiedztwie
starego kościoła. Ta wiekowa kapliczka wyposażona w rzeźbę ołtarzową Świętego
Jana Nepomucena, została w roku 1994 ograbiona przez nieznanych sprawców.
O podobnych gabarytach jest kapliczka w ogrodzie Stanisława Krupy k.
młyna. Pochodzi z XIX w. i była zagrożoną w 1959 r. przy przebudowie drogi
Rzeszów - Sanok. Jej ówczesny właściciel Franciszek Urban ofiarował ludową
rzeźbę Chrystusa Frasobliwego na wystrój nowego kościoła.
Godny odnotowania jest pomnik - Matki Bożej wybudowany w 1925 r.
poniżej starego kościoła w uwieńczenie bitwy, z której bez większego uszczerbku
wyszedł kościół i plebania. Tablica na cokole głosi, że jest to "Pamiątka
ocalenia kościoła i plebani w czasie bitwy 9/10 maja 1915 r.".
Jeszcze inną była kapliczka na frontonie starej szkoły z figurą Matki
Bożej Niepokalanej. Figura kuta w kamieniu (piaskowiec) w Akademii Krakowskiej w
roku 1898-99 została zdjęta odrestaurowana i przeniesiona po Mszy Św. w kościele
w obecności wszystkich nauczycieli i uczniów oraz kilku rodziców w dniu 2
grudnia 1996 r. gdzie umieszczono ją w głównym holu budynku nowej szkoły.